Przejdź do treści
received_718528595245001
previous arrow
next arrow

W nagrodę na wycieczkę do Warszawy

W dniach 11-12.04.2019 r. członkowie Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej w Głębowicach pojechali na wycieczkę do Warszawy. Wyjazd był nagrodą dla członków MDP biorących udział
    w wymianie polsko-niemieckiej w Niedzicy w 2018 roku. Z inicjatywy kadry kierowniczej wymiany wyjazd doszedł do skutku. Motywacja aby pojechać do Warszawy była tym większa, że młodzież otrzymała zaproszenie do zwiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej od Pani Wiceprezes Rady Ministrów Pani Beaty Szydło.

Przed wyjazdem kilka spotkań organizacyjnych z uczestnikami i rodzicami. Ustalono plan
    i w drogę. Grupa wyjechała w czwartek w wczesnych godzinach ranny. Jak zwykle bezpiecznie wiózł nas kierowca bus pana Jarosława Spisaka.

Po drodze przerwa na posiłek, droga choć męcząca mięła szybko. O godzinie 12:15 zaczęliśmy zwiedzać Muzeum Powstania Warszawskiego, miejsce w pełni oddające hołd ludziom walczącym, poświęcających w czasie II wojny swoje życie za ojczyznę. Na wejściu do muzeum, zaczęliśmy się poruszać w scenerii z lat II wojny światowej. Chodziliśmy po granitowym bruku, wśród murów pokrytych dziurami po pociskach i emblematami Polski Walczącej. Wytyczona trasa wycieczki po muzeum przedstawiała wydarzenia w sposób chronologiczny i prowadziła przez poszczególne sale tematyczne.

Podczas zwiedzania wystaw było słychać dziecięce piosenki powstańcze- „Warszawskie dzieci pójdziemy w bój”, co doskonale wprawiało zwiedzających w sytuację w której znajdowały się ówczesne dzieci, skłania do refleksji nad ich ciężkim losem. Na parterze była wystawa łączności radiowej „Telefony” u niektórych naszych członków wzbudzały niedowierzenie – powtarzali, „dziwne jakieś „

Kolejno zwiedziliśmy sale:  „Okupacja”, w której ekspozycja poświęcona była codziennemu życiu w okupowanej stolicy, salę –  „Państwo Podziemne” i „Godzina W”  w  sali „Drukarnia” obejrzeliśmy maszyny drukarskie z lat 20-tych XX wieku, które były wykorzystywane przez podziemne drukarnie oraz oryginalne egzemplarze prasy i książek wydawanych w Warszawie
    w czasie konspiracji.

Cały czas zwiedzając zbieraliśmy historyczne „kartki z kalendarza”.

Chłopcom najbardziej podobała się replikę samolotu Liberator B-24J. Model samolotu wykonany  w skali 1:1.robi wielkie wrażenia. Motocykle z czasu II wojny , były doskonałym elementem do wykonania pamiątkowych zdjęć. W sali „Poczty Polskiej” zobaczyliśmy skrzynki powstańcze oraz autentyczne stare znaczki z tamtych lat, wzory stempli pocztowych wówczas używanych, a także opaski, które nosili harcerze pracujący na poczcie. Młodzież zainteresowała się obiektem mini kino. Obejrzeliśmy w nim rekonstrukcję filmu z lotu samolotu Liberator nad płonącą Warszawą. Na zakończenie zwiedzania wszystkich czekała największa niespodzianka – przejście kanałem. Przed wejściem do niego obejrzeliśmy mapę pokazującą przebieg tras kanałowych w stolicy, zdjęcia przewodników kanałowych oraz latarki, których używali powstańcy. W kanale było ciemno, co pozwoliło nam wczuć się w przeżycia powstańców, którzy ewakuowali się taką drogą pod płonącym miastem.

Po wyjściu z Muzeum Powstania Warszawskiego, widać było że wszystkim nasuwały się chwile  refleksji i zadumy. To była niezapomniana lekcja historii

Kolejno odwiedziliśmy Centrum Pieniądza NBP im. Sławomira Skrzypka. Jest to jedyna
    w swoim rodzaju interaktywna placówka edukacyjno-wystawiennicza. Licząca ponad 2000 m2 powierzchni i podzielona na 16 modułów tematycznych multimedialna ekspozycja opowiada historię pieniądza, wyjaśnia rolę banków centralnych, znaczenie procesów ekonomicznych oraz zasady inwestowania. Wszystko w nowoczesny i atrakcyjny sposób. Mogliśmy tam m.in. porozmawiać z wirtualnym bankierem, wejść do skarbca przez ważące kilka ton specjalne wrota i podnieść sztabę złota ważącą 12,5 kg o wartości ok. 1,8 mln zł. Oglądaliśmy bankowóz, w którym znajduje się milion złotych w banknotach, jedną z największych w kraju kolekcji polskich monet oraz kolekcję złotych monet z całego świata. Uczestniczyliśmy w strategicznych grach ekonomicznych, badaliśmy w laboratorium autentyczność własnych pieniędzy. Wszystko to w intrygującej oprawie scenograficznej. Poznaliśmy proces produkcji pieniędzy, zobaczyliśmy też jak działa bankomat i karta kredytowa. To była doskonała lekcja finansów, na pamiątkę każdy z uczestników wydrukował sobie pamiątkowy „banknot”.

Po finansowych fascynacjach udaliśmy się na pyszny obiad, następnie zwiedziliśmy Plac defilad , Grób Nieznanego Żołnierza , Pałac Prezydencki. Trochę wyczerpani udaliśmy się do Hotelu Groman w  Sękocinie Starym, gdzie była pyszna kolacja i spokojny sen.

W piątek wczesną porą śniadanie i wyjazd na wycieczkę do Sejmu RP.  Zaplanowane było spotkanie z panią Premier Beatą Szydło. Jednak ze względu na strajk nauczycieli, Pani Premier musiała zając się ważnymi sprawami. Dobrze, że nasi opiekunowie nie są nauczycielami i nie strajkowali, bo z wycieczki byłyby nici. 🙂 Na dzień dobry w biurze przepustek Sejmu przywitał nas Poseł na Sejm RP , Prezes Zarządu Wojewódzkiego ZOSP RP woj. małopolskiego dh Edward Siarka. Po pamiątkowym zdjęciu ruszyliśmy zwiedzać tajniki obiektów Parlamentu. Tam młodzi strażacy zapoznali się z tematyką parlamentarną. Podczas wycieczki przewodniczka przybliżyła nam  historię polskiego parlamentu, wyjaśniła, jak funkcjonuje współczesny parlament, jak powstaje ustawa, zapoznała  z codzienną pracą, obowiązkami i prawami parlamentarzystów, odpowiadała na pytania w sprawach, które wzbudzają szczególne zainteresowanie. Przypatrywaliśmy się na żywo obradom Sejmu, następnie odbyła się lekcja, wybory „naszych posłów”. Było pięknie, ciekawie.

Po drodze odwiedziliśmy Muzeum Wojska Polskiego, niestety mogliśmy podziwiać tylko  eksponaty na zewnątrz, ze względu na odbywające się uroczystości wewnątrz muzeum. Głównym celem drugiego dnia było odwiedzenie Szkoły Głównej Służby Pożarniczej
    w Warszawie. To była prawdziwa gradka dla młodych adeptów pożarnictwa. Lekcja, prelekcja, zwiedzanie, rozmowy z adeptami szkoły, zwiedzanie uczelni oraz sekcji ratowniczej. Po wielu wrażeniach ruszyliśmy w drogę do domu.

Podsumowania, wspomnienia, pyszny obiad w drodze powrotnej. Czas przeleciał szybko, bezpiecznie przybyliśmy do Głębowic z wieloma wrażeniami. Dziękujemy
    naszym opiekunom za piękną wycieczkę.